|
Støv og skitt er det i mengder i slike åpne konstruksjoner. Her er et lite overblikk over det hele.
Tankspolen for de høyeste bandene. Typisk oksydbelegg på forsølvede komponenter.
Anodedrossel, parasittdrossel på toppen av røret. Nederst seriemotstander til instrument for visning av anodespenning.
Begge PA-rørene (3-500Z) med omkringliggende hærligheter. Viftemotor til høyre. Slettes ikke værst dette her.
Tilsynelatende i god og original stand. Plate- og Loadkondensatorene synlig. Glødetrafo oppe til venstre. Viftemotor og viftehus nedenfor.
Noen av de samme detaljene sett fra siden.
Bandswitchen med tappingene til tankspolen for de høyesta bandene. Er sikkert moden for rens.
Instrumentswitch og skjermboks for selve instrumentene. I meget god original stand.
Joda, mange års drift setter sine spor. Både rørene og shimneyene synes å trenge en grundig rengjøring.
På bakpanelet er det stort sett ikke annet å gjøre enn å rense coaxpluggene, og de øvrige kontakter.
Undersiden ser alltid ny ut selv på så gammelt utstyr. Holder for glødedrossel defekt. Legg merke til spalten nede til venstre hvor luften kommer inn til undershassiet.
De avstemte kretsene på inngangen. Rent og vakkert.
Resten av undershassiet. Måtte klippe rent og lodde opp noen av kablene fra trafo, til vifte osv. Ellers ser det jo riktig så pent ut.
Da er rør, shimnyer, anodekretser, Platekondensator, viftemotor og viftehus fjernet for å komme bedre til for rengjøring av innvendig shassis.
Viftemotoren ramlet voldsomt når den gikk rundt. Det er fast opplagring av rotoren i hver halvdel av huset. Utskiftbar opplagring for å fjerne aksialslakken. Frigangen var på hele 1,3mm., som er for mye. Det var hovedårsaken til ramlingen.
Da var gode råd dyre. Hvor finnes egnede skiver for å bruke som lager? Fikk et tips fra en amatørvenn om at dieselverkstedene hadde stort utvalg av kobberskiver som brukes på banjokoblinger. Ganske riktig, jeg fant skiver med nøyaktig rett innvendig diameter (1/8 tomme) MEN de var 1mm tykk.
I tillegg skulle de ha en bestemt kuving for å passe med anleggsflatene på hver side og på rotoren. Her var det noen mekaniske utfordringer.
Skivene ble først pusset ned fra 1mm til 0,6mm med fil og deretter ned til 0,5mm med slipepasta på en glassplate. Skiver med 0,5mm tykkelse på hver side av rotoren skulle ta opp aksialslakk på 1mm. Den resterende slakk på 0,3mm måtte være der for å ta temperaturutvidelsene. Hmmmm.....spent på om dette funker i praksis.
Slik ser de ut som ubearbeidede emner. Måtte selvsagt ha noen i reserve.
Allt godt kommer innenfra heter det. Innvendig shassis er nå rengjort. Det "vart likar no". Klart for remontering.
Også undershassiet måtte få sin runde. Ser jo riktig så bra ut dette.
Vifte, viftehus og oppheng måtte også rengjøres. Gummiforingene for oppheng er silikonbehandlet for å få tilbake sin opprinnelige mykhet. Viktig for å ta opp vibrasjoner fra viftemotoren. Det er en 110V AC-motor, og den vibrerer og brummer litt.
Viftemotor sammensatt og forenet med resten. Legg merke til smørehull for lagret rett over akslingen.
Det er også smørehull for lagrene i andre enden av motoren. Benytter gearolje for påhengsmotor som inneholder silikon for mindre friksjon.
Da var alle komponentene rengjort og på plass igjen. Dette ser jo slett ikke værst ut til å være 40 år.
I fullt dagslys ser jo dette ut som en utstilling fra et glassmagasin. En svært godt bygget amerikansk PA.
Utvendig shassis, frontplate og knapper ble selvsagt også demontert og rengjort. Da er PA-trinnet klart for nye 40 års tjeneste. Det skal få spille seg sammen med mine gamle rør-Draker fra samme tidsperiode. Spennende.
|